„Aki nem költ reklámra, olyan, mintha
megállítaná az óráját, hogy idõt nyerjen!”
A fenti rövid idézet nagyon találó és jellemző napjaink építőipari és épületgépészeti iparágára. Az elmúlt két év alatt a folyamatosan és egyre erősebben érezhető gazdasági válságnak köszönhetően sok építőipari, épületgépészeti cég döntött úgy, hogy különböző költségcsökkentések előmozdításával próbálja átvészelni ezt az időszakot. Valakiknek „bejött” ez a döntés, vannak olyanok, akiknek ez sem segített.
Közelítsük meg a fenti tényeket egy kicsit a „marketing szemszögéből”. Mint tudjuk, a marketing egyik legfőbb feladata, hogy mesterien befolyásolja a vásárlók, fogyasztók érzeteit. Ezt úgy éri el a legkönnyebben, ha ismeri az igényüket (piackutatás), tudja, hogy ki a fő célcsoport (piacszegmentáció), és ami nagyon fontos, hogy tisztában van a termékek, szolgáltatások azon előnyeivel, melyek megkülönböztetik őt a piacon. Hiszen – a válság ellenére – „reklámzajban” élünk.
Tény, hogy nem mindenki van tisztában azzal, hogy mely termék vagy szolgáltatás mellett döntsön, melyiket válassza. Ilyenkor a vásárlók főként az ár alapján döntenek, nyílván azért, mert nincsenek kellőképpen tájékoztatva, nem ismerik a fontos termékjellemzőket, előnyöket, talán még a márkanevet sem. Így megnézi az árát, mérlegel a rendelkezésére álló, sokszor rendkívül szegényes ismerete és információja alapján, majd megvásárolja (főleg ha akciós). Ez az a pont, ahol megáll- nék, hogy megvizsgáljuk ennek a következményét.
Ez veszélyes irány, mert Magyarország árérzékeny piac. Ha nem támogatjuk marketinggel egy cég stratégiáját és nem segítünk a vásárlóknak dönteni, így a jó minőségű, magasabb árka- tegóriába tartozó termékeket folyamatosan és egyre erősebben kiszorítják a kevésbé jó minőségű, olcsó termékek. A megállít- hatatlannak tűnő folyamattal a lehető legrosszabb történik a vevővel. Bosszankodni fog, mert nem arra gondol majd, hogy mennyiért vásárolta például az adott épületgépészeti terméket, hanem hogy meghibásodott, javításra szorul, pluszköltségek, viták otthon, feszült percek stb. Főként, ha ez közvetlenül a lak- helyüket, otthonukat érinti! Ezt követi, hogy elveszítik a bizal- mukat, hitüket és egy idő után minden terméket egy kalap alá söpörnek, ahol csak az ár különbözteti meg majd őket. Így a piacon a versenytársak az árra fókuszálnak, és kiélezett árver- seny alakul ki. Ezzel a jó minőségű, drágább termékek kintebb szorulnak, és a piacot elhalmozzák alacsonyabb minőségű, olcsóbb termékekkel.
Úgy gondolom, hogy a marketingesekre már nem csak azért van szükség, hogy a cég termékeinek és szolgáltatásainak nép- szerűsítését és ezzel együtt a forgalom növekedésének ösztönzé- sét támogassák, hanem a fogyasztók, vásárlók érdekeit, igényeit szem előtt tartva segítsék őket a legjobb döntés meghozatalá- ban. Ha ez az új szemlélet tudatosul a vásárlókban, biztos va- gyok benne, hogy a marketing szerepe még erősebb lesz, és eljön majd az, hogy az emberek többsége hinni és bízni fog a marke- tingben és annak üzeneteiben.
Bízom benne, hogy sikerült megosztanom a gondolataimat Önnel, Kedves Olvasó! Talán nem is csak az én gondolataim, hanem sokunknak a marketinges szakmából. Ezért döntöttem pár hónapja amellett, hogy egy saját marketingkommunikációs céget alapítok és segítem, támogatom azon cégek marketingtevékenységét, amelyek ennek szükségét és létjogosultságát érzik.
Ügyvezető
PositiveSide Marketingkommunikációs Kft.